CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, 21 February 2013

PENGHALANG MALAIKAT MASUK KE RUMAH





  • Penghuninya memutuskan silaturrahim dengan ahli keluarga, kawan dan lain-lain sehinggalah disambung semula.
  • Penghuni rumah memakan harta anak yatim secara batil.
  • Di salam rumah ada anjing (jika anjing perlu untuk keselamatan, biarkan diluar rumah sahaja. Jangan dibawa masuk).
  • Di dalam rumah ada gambar-gambar yang menghina Nabi, Sahabat Nabi, agama islam dan gambar-gambar yang mengagungkan syaitan.
  • Aktiviti pemujaan selain daripada Allah. 
  • Penghuni sentiasa meninggikan suara atau kasar kepada isteri/anak.
  • Penghuni melakukan perkara-perkara syirik kepada Allah termasuklah tukang tilik, sihir dan lain-lain perbuatan berunsur syirik.
  • Rumah ada perhiasan buatan emas seperti pinggan mangkuk (kecuali barang kemas bagi wanita).
  • Penghuni sentiasa bergelumang dengan dosa seperti perjudian, poker dan maksiat.
  • Penghuni sentiasa derhaka kepada ibu bapa.
  • Penghuni rumah memakan wang hasil riba.
  • Penghuninya peminum arak.
  • Penghuni yang berhadas besar. Tidak mandi junub sepanjang masa kerana kejahilannya.
  • Maksiat berlaku di dalam rumah.
  • Rumah yang banyak pembaziran dalam peralatan dan perhiasan rumah.
  • Penghuninya mengubah ciptaan Allah seperti mencukur bulu kening atau memancungkan hidung  atau mengubah bahagian-bahagian badan yang lain tanpa sebab kukuh/ kesihatan.
  • Ada loceng yang menyerupai loceng di gereja atau kuil.
Sumber: Risalah Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq

Jom audit diri, keluarga dan rumah kita. Semoga menjadi iktibar dan pengajaran untuk kita semua.


Wednesday, 13 February 2013

ADAB MEMASAK

Salam Semua..




Mesti teruja je tengok gambar makanan tu kan. Atau de sape-sape yang tak suka tgk makanan? Tapi kali ni bukan nak cerita pasal makanan. Nak cerita sikit pasal masak-memasak. Kira bab makan juga la. Orang tua-tua kata kalau nak tawan hati suami penuhkan perut diaorang..Betul ke?? Saya pun tengah mencari kebenarannya. Kalau ikut pengalaman yang baru setahun jagung pesanan orang tua-tua tu ada kebenarannya. Tapi kalau kita jenis yang tak berapa nak pandai dalam bab masak-memasak ni camner? Jangan bimbang. Yang penting niat kita ikhlas. Tak kisahla untuk siapa kita masak. Suami, anak-anak, ibu bapa, kawan-kawan atau sape2 jela yang teringin nk makan masakan kita. Selain niat yang ikhlas, boleh juga diamalkan beberapa doa ketika proses memasak sedang berlangsung. Antara doa-doa ringkas yang boleh kita amalkan adalah seperti dalam gambar kat bawah ni. Tq pada tuan punya  FB 




 Semoga makanan yang kita masak mendapat keberkatan dari Allah. Tapi sebelum tu pastikan sumber makanan kita adalah dari sumber yang halal. InsyaAllah.





Monday, 4 February 2013

Minuman Dalam Pantang


Wanita yang telah melahirkan anak memerlukan penjagaan rapi dan khusus bagi menjamin kesihatan untuk jangka masa panjang. Namun, dizaman serba canggih ini petua dan amalan berpantang nenek moyang dahulu seakan hanyut dan semakin dilupakan. Tidak ramai ibu-ibu muda hari ini teruja dan sepenuh hati mengamalkan amalan berpantang nenek moyang dahulu yang nyata mempunya seribu satu kebaikan.

Antara perkara yang boleh dititik beratkan adalah dalam aspek makanan dan minuman. Kali ini kami di  Souqofayana nak share contoh minuman yang boleh anda amalkan dalam tempoh berpantang. Kalau saja-saja nak minum pun boleh. Sangat Baik untuk kesihatan.


AIR KUNYIT

Cara Penyediaan
Ambil 2 inci isi kunyit hidup atau ikut selera anda. Bersihkan
Parut/asah untuk dapatkan airnya
Letakkan secubit garam dalam air perahan kunyit.
Siap dan boleh terus diminum.

Amalkan 2 kali sehari. Pagi dan petang. Baik untuk peredaran darah dan membantu proses penghadaman dan mengurangkan angin dalam perut.

AIR REBUSAN MANJAKANI, BAWANG PUTIH, LADA HITAM

Cara Penyediaan:

2 biji manjakani - baik untuk rahim, menegangkan otot dalaman wanita
5 ulas bawang putih - baik untuk mengurangkan angin dalam perut
7 biji lada hitam - baik untuk mengurangkan angin dalam perut

Basuh dan rebus dalam 1.5 liter air sehingga mendidih. Biarkan suam dan bolehlah diminum seperti biasa.
JUS PEGAGA
 Cara Penyediaan:

Ambil secekak pegaga (kira-kira 200gm)
Bersihkan.
Rebus dalam 2 liter air. Kalau boleh rebus bersama akarnya sekali.
Biarkan suam dan bolehlah diminum seperti biasa.
Antara kebaikan pegaga adalah dapat membantu memberi kesan positif dalam pengaliran darah dengan menguatkan  salur darah dan kapilari. Pegaga juga dapat membantu merawat kaki kejang, bengkak kaki dan kaki kebas.