CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, 13 February 2013

ADAB MEMASAK

Salam Semua..




Mesti teruja je tengok gambar makanan tu kan. Atau de sape-sape yang tak suka tgk makanan? Tapi kali ni bukan nak cerita pasal makanan. Nak cerita sikit pasal masak-memasak. Kira bab makan juga la. Orang tua-tua kata kalau nak tawan hati suami penuhkan perut diaorang..Betul ke?? Saya pun tengah mencari kebenarannya. Kalau ikut pengalaman yang baru setahun jagung pesanan orang tua-tua tu ada kebenarannya. Tapi kalau kita jenis yang tak berapa nak pandai dalam bab masak-memasak ni camner? Jangan bimbang. Yang penting niat kita ikhlas. Tak kisahla untuk siapa kita masak. Suami, anak-anak, ibu bapa, kawan-kawan atau sape2 jela yang teringin nk makan masakan kita. Selain niat yang ikhlas, boleh juga diamalkan beberapa doa ketika proses memasak sedang berlangsung. Antara doa-doa ringkas yang boleh kita amalkan adalah seperti dalam gambar kat bawah ni. Tq pada tuan punya  FB 




 Semoga makanan yang kita masak mendapat keberkatan dari Allah. Tapi sebelum tu pastikan sumber makanan kita adalah dari sumber yang halal. InsyaAllah.





2 comments:

Anonymous said...

minta izin salin cetak. info yang amat berguna kerana saya cuma amalkan zikir dan doa2 tertentu semasa memasak saja.

rina sh ab hamid said...

sure..no problem.ilmu yg baik elok utk kita kongsi bersama:)

Post a Comment